31 Μαρ 2018

Τάμπλετ, γόμα και παπαγαλία

Του Απόστολου Λακασά
Δημοσιογράφος

Πειράματα που εκπονήθηκαν στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον και στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στις ΗΠΑ έδειξαν ότι οι φοιτητές που χρησιμοποιούν φορητούς υπολογιστές ή ταμπλέτες κατά τη διάρκεια της διάλεξης ενός καθηγητή μαθαίνουν λιγότερα σε σχέση με εκείνους που ακούν τον διδάσκοντα και κρατούν σημειώσεις. Και αυτό διότι αποδείχθηκε πως τα λόγια του διδάσκοντος περνούσαν μηχανικά στα δάχτυλα του φοιτητή σε αντίθεση με τις σημειώσεις, οι οποίες «ανάγκαζαν» τους φοιτητές να προχωρούν σε μια πρώτη, γρήγορη αξιολόγηση όσων έλεγε ο καθηγητής, ώστε να καταγράφουν —έστω στενογραφημένα— εκείνα που θεωρούσαν πιο σημαντικά. Την πρόσληψη της γνώσης, μάλιστα, επηρεάζει και η ταχύτητα της πληκτρολόγησης από κάθε φοιτητή. Οι γρήγοροι φοιτητές, δηλαδή, ενίσχυαν τη μηχανιστική πρόσληψη της διάλεξης, η οποία ουσιαστικά κατέληγε σε παπαγαλία. Βέβαια και οι δύο περιπτώσεις φοιτητών μπορούν αργότερα να καταφύγουν στη βιβλιογραφία του μαθήματος, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του καθηγητή.

Οι έρευνες στις ΗΠΑ φέρνουν νέα δεδομένα στην εκπαίδευση. Μέχρι τώρα εθεωρείτο άνευ όρων ότι η χρήση της τεχνολογίας κάνει το μάθημα πιο ελκυστικό για τον μαθητή, ο οποίος χρησιμοποιεί εργαλεία της καθημερινότητάς του (π.χ. το τάμπλετ του) για να μελετήσει τα μαθήματα που έχει. Με τις έρευνες σε Πρίνστον και Καλιφόρνια αποδεικνύεται είτε ότι πρόκειται για μηχανιστικό διάβασμα είτε πως μέσω της τεχνολογικής καταγραφής η παπαγαλία βρίσκει τις ρωγμές εκείνες για να εισχωρήσει στις μαθησιακές πρακτικές.

Άρα επιστρέφουμε στο μολύβι και στο χαρτί; Αν κρίνω από τη γοητεία που ακόμη προκαλεί η μυρωδιά του χαρτιού και της γραφικής ύλης, και κυρίως αυτή που αφήνει πίσω της η γόμα που αναλώνεται στην επιδιόρθωση των μαθητικών λαθών, πολλοί θα συμφωνούσαν.

Η ουσία του θέματος παραμένει διαχρονικά ίδια: Ένα παιδί αποκτά κριτική σκέψη και στέρεα γνώση εάν μπορεί να παρατηρεί τον κόσμο, να ακούει ιστορίες, να συνδυάζει τις γνώσεις, να οδηγείται σε συμπεράσματα, να φτιάχνει τις δικές του ιστορίες και να τις ακολουθεί. Η γνωσιακή ωριμότητα είναι αποτέλεσμα μακράς παιδαγωγικής διαδικασίας, που ξεκινά από τα πρώτα παιδικά χρόνια με ένα χαρτί, ένα μολύβι και μια γόμα.

Σχολικά μαθήματα

Δεν υπάρχουν σχόλια: